Każda rodzina, a zwłaszcza przeżywająca trudności w wychowaniu i opiece nad dziećmi, ma możliwość i jest obejmowana wsparciem ze strony Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kutnie w postaci asystenta rodziny.
Jego elastyczny, zadaniowy czas pracy dostosowany jest do rytmu życia rodziny i jej realnych potrzeb.
W czasie wspólnych działań z członkami rodziny asystent:
W trakcie swej pracy asystent ściśle współpracuje m.in. z pracownikami socjalnymi, pedagogami szkolnymi, kuratorami czy dzielnicowymi. Wszystko, by jak najlepiej zrozumieć problem i móc go wspólnie z rodziną rozwiązać.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia asystenta rodziny, przeżywasz trudności w zakresie opieki i wychowania dzieci lub masz inne problemy to możesz liczyć na naszą pomoc. Pomagamy w tym, co możliwe jest do osiągnięcia przez rodzinę, za jej zgodą i przy aktywnym jej udziale. Pierwsze kroki skieruj do swojego pracownika socjalnego, który wystąpi z wnioskiem o przydzielenie asystenta rodziny. Pomoc asystenta rodziny jest bezpłatna.
Wsparcie asystenta rodziny dedykowane jest także rodzinom, które posiadają dzieci ze zdiagnozowanym ciężkim, nieodwracalnym upośledzeniem lub nieuleczalną chorobą zagrażającą ich zdrowiu i życiu, powstałe w prenatalnym okresie rozwoju dziecka albo w czasie porodu, a także kobietom w ciąży, szczególnie w przypadku ciąży powikłanej.
Od 07.10.2014 r. ruszyła IV edycja Szkoły dla Rodziców i Wychowawców. Zajęcia prowadzone
są w Kompleksie Terapeutyczno –Integracyjnym „Wspólny Dom” przez psychologa i pedagoga. Zajęcia warsztatowe potrwają do grudnia 2014r. Już dziś zapraszamy do zapisów na V edycję warsztatów, która rozpocznie się w połowie stycznia 2015r.
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców to program spotkań dla każdego, kto szuka sposobu
na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi, niezależnie od tego, czy dziecko ma 2 lata czy 18 - nigdy nie jest za wcześnie, ani nigdy nie jest za późno, aby móc coś zmienić.
Głównym celem tego programu jest wspieranie rodziców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji,
dającej zadowolenie i poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i tworzenie więzi opartych na wzajemnym szacunku.
Program oferuje wiele konkretnych wskazówek i sposobów porozumiewania się z dziećmi,
ale jego istotą nie są metody, lecz autentyczne wsłuchiwanie się w dziecko (jego uczucia i potrzeby) i w siebie (swoje uczucia i potrzeby). Dzięki temu może pojawić się zaufanie i bliskość.
Na terenie Kompleksu Terapeutyczno-Integracyjnego "Wspólny Dom" od 3 kwietnia 2013 roku ruszyła pierwsza edycja "Szkoły dla Rodziców i Wychowawców". Realizowany program obejmuje cykl 10 warszatów prowadzonych przez specjalistów KTI - psychologa, Panią Katarzynę Osiecką i pedagoga, Panią Kamilę Kubiak. Uczestnicy pierwszej edycji warsztatów to osoby objęte wsparciem Asystenta Rodziny ze względu na trudności życiowe, zwłaszcza opiekuńczo – wychowawcze, w przypadku których występują różnego rodzaju dysfunkcje oraz zagrożenie koniecznością objęcia dzieci opieką zastępczą.
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców to program spotkań dla każdego, kto szuka sposobu na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi lub wychowankami.
Jego głównym celem jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku.
Główne motto Szkoły dla Rodziców i Wychowawców brzmi:
Wychowywać to kochać i wymagać.
Ucząc umiejętności otwartego porozumiewania się w rodzinie program jednocześnie przyczynia się do budowania silnej więzi między rodzicami a dziećmi, co (zgodnie z wynikami badań J. D. Hawkinsa) sprawia, że jest on także programem profilaktycznym.
Program w dużej części bazuje na cyklu książek A. Faber i E. Mazlish pt. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły", „Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, żeby samemu żyć z godnością", „Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny", „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole", „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały" (Wydawnictwo Media Rodzina).
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców uczy nie tyle „metod" co budowania relacji w duchu podmiotowości i dialogu.
W Kompleksie Terapeutyczno - Integracyjnym "Wspólny Dom" prowadzona jest terapia psychologiczna i pedagogiczna skierowana w głównej mierze do osób i rodzin objętych opieką przez Asystentów Rodziny. Możliwe jest również prowadzenie terapii lub konsultacji specjalistycznych dla osób korzystających z pomocy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kutnie. Zapisy - osobiście w godzinach dyżurów:
psycholog – poniedziałek, wtorek i środa w godzinach 9.00-10.00;
pedagog - poniedziałek, wtorek i środa 8:00-9:00
lub poprzez pracownika socjalnego.
Obszary działania:
1. Przezwyciężanie deficytów w zakresie umiejętności wychowawczych rodziców
2. Poradnictwo indywidualne
3. Terapia indywidualna dzieci i młodzieży w zakresie trudności emocjonalnych, szkolnych i wychowawczych
4. Terapia indywidualna osób dorosłych
5. Wsparcie emocjonalne
6. Konsultacje specjalistyczne
7. Terapia rodzinna
8. Zajęcia korekcyjno - wychowawcze
9. Programy psychoprofilaktyczne
Psychoterapia poznawczo-behawioralna bazuje na założeniu, że nieprawidłowe myślenie o nas samych, innych ludziach i świecie wpływa na nasz nastrój i zachowanie . To nie same zdarzenia i doświadczenia mają na nas wpływ, ale to jakie nadajemy im znaczenie. Realistyczna ocena i zmiana tych myśli prowadzi do poprawy samopoczucia psychicznego.
Psychoterapia poznawczo – behawioralna stara się rozwiązywać teraźniejsze problemy a do przeszłości odwołuje się w celu zrozumienia w jaki sposób ukształtowały się dysfunkcjonalne schematy poznawcze oraz ich zmiany. Celem terapii jest rozpoznanie negatywnych przekonań i ich zmiana na bardziej konstruktywne. Psychoterapia poznawczo – behawioralna jest terapią konkretną – uczy rozkładania problemu na części składowe, precyzyjnego wyrażania myśli i odczuć, co w konsekwencji ułatwia pracę nad nimi. W terapii bardzo dużo zależy od samego klienta – określa on problemy nad jakimi chce się skupić, cele do osiągnięcia, jest motywowany do rozpoznawania własnych błędów w myśleniu. Również pomiędzy kolejnymi spotkaniami klient ma szansę pracować nad zmianami a prowadzą do tego zadania domowe w formie m.in. działań do podjęcia lub samoobserwacji swoich myśli i uczuć. Psychoterapia poznawczo – behawioralna ma nauczyć klienta jak może stać się własnym terapeutą i pomóc sam sobie.